top of page
חיפוש
  • tal tepper

איך קובעים את מרשם המשקפיים ללא משוב מהנבדק?

לאחרונה בדקתי כמה נשים במצב דמנטי ברמות שונות. פעמים רבות אני נשאלת כיצד ניתן לקבוע מה המרשם הנוכחי כשאין שיתוף פעולה מצד הנבדק.

בדיקת ראיה מקצועית נחלקת לשני חלקים, החלק הראשון נקרא "בדיקה אוביקטיבית" ובו קובעים את המרשם באמצעים חיצוניים ללא תגובה מהנבדק. בעזרת מכשיר שנקרא "רטינוסקופ" ניתן לקבוע די במדויק מה המרשם (הרפרקציה). הרטינוסקופ הוא מכשיר ידני ויש גם מכשיר אלקטרוני שנקרא "אוטורפרקטומטר". שני המכשירים בנויים על אותו עיקרון ומתבססים על קרן אור שמאירה את רשתית העין. הרשתית משמשת כמראה ומחזירה את הקרן, ולפי אופן ההחזרה ניתן לדעת מה המרשם.

החלק השני של הבדיקה נקרא "בדיקה סוביקטיבית" והוא מבוסס על תגובות הנבדק להצבה של עדשות שונות מול העין.

הצלחת החלק הראשון - הבדיקה האוביקטיבית - תלוי במצב העין, כך שאם יש הפרעה במעבר האור התוצאה שמתקבלת לא אמינה, קשה לקבל תוצאה, או שבמקרים חמורים לא ניתן לקבל תוצאה בכלל. למשל אם יש קטרקט במצב מתקדם מאוד.

הצלחת החלק השני - הבדיקה הסוביקטיבית - מתבסס על שיתוף פעולה מצד הנבדק. במקרים שהנבדק דמנטי או סובל ממוגבלות שכלית וכן אצל תינוקות לא ניתן לקבל תוצאה בבדיקה הסובייקטיבית.

למרבה המזל ברוב המקרים לפחות אחת מהבדיקות, האוביקטיבית או הסוביקטיבית אמינה וניתן להסתמך עליה. כמובן שהמצב האידיאלי הוא ששתי הבדיקות אמינות.

אך מה עושים כאשר לא ניתן לקבל תוצאה באף אחת מהבדיקות?

במקרים כאלו אני נאחזת בכל שבב מידע. יש חשיבות למרשם של זוג המשקפים האחרון שנעשה ובמקרים רבים משחזרת את המרשם הישן ומתאימה למצב התפקודי הנוכחי. זכור לי מקרה של אשה במצב דמנטי מתקדם שאבדה את משקפיה. ביחד עם ביתה שזכרה שאת הזוג הקודם עשתה בפתח תקוה התקשרנו לעשרות חנויות אופטיקה עד שהגענו לחנות האחרונה וקיבלנו מהם את המרשם. התאמתי את המרשם למצב התפקודי הנוכחי ואת האור בעיניים שהיה לה כשקיבלה את המשקפיים החדשים קשה לי לתאר במילים.

וזה רק מוכיח שבשום מצב אל לנו לוותר. גם לאדם במצב דמנטי מתקדם שנדמה לנו שלא נותר עוד שביב של צלילות מגיע לקבל את הראיה הטובה ביותר האפשרית. הראיה היא חלק חשוב באיכות החיים שניתן לתת לו.

אם יקירכם כבר לא כל כך צלול למה כדאי לשים לב ומתי כדאי להזמין בדיקת ראיה?

- בידקו את משקפיו, הביטו על העדשות מול האור, אם הן שרוטות או משופשפות אולי ניתן להחליף ולשפר.

- אם המשקפיים אבדו או נשברו.

- אם עבר זמן רב מאז הבדיקה האחרונה.

- אם הצרכים התפקודיים השתנו, דוגמאות: עדשות מולטיפוקל לא מתאימות למצב שכיבה. אדם שקרא בעבר ועכשיו כבר לא קורא. אדם יושב שעות רבות וצופה בטלוויזיה. חולים מונשמים שמתקשרים בעזרת מסך מחשב - המחשב נמצא בד"כ במרחק ביניים ועדשות שהותאמו למרחק או לקריאה לא מתאימות.

בתמונה, 4 נשים מהתקופה האחרונה, לכולן למרות הדמנציה הצלחתי להתאים משקפיים חדשים במרשם משופר המתאים יותר למצבן. את השמחה והסיפוק לא ניתן לראות, אבל אתם בטח יכולים לתאר לעצמכם.



127 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page